Motivasi dari Dato' Dr Haji Fadzilah Kamsah.

Last Friday went to Dato' motivation seminar.Actually it is more towards the students but all the lecturer gained a lots too..The seminar has been held in-house @ our college.

One thing I will not forget sampai bila2..this was inform by Dato'.

Nabi bersabda... "Allah akan bertindak seperti apa yang kita fikirkan.."

Emm..lepas dengar je Dato' cakap terus mama tune apa2 je dlm kepala yang ada bau-bau negatif kepada positif.Bila pikir-pikirkan balik mmg betul apa yang sebelum ni mama pikir pasal benda2 negatif mmg jadi betul jadi negatif.So to become a good and better person I have to change things from - ve to +ve.Tak kira la pasal kerja ke,pasal orang sekeliling ke..mesti kene ada positive thinking.

Lagi satu..

Imam Al-Ghazali pernah berkata...( lebih kurang mcm ni la)

" Hati ibarat kolam..kolam ini mestilah sentiasa penuh dengan zikir,baca quran dan menjaga solat.Jika tidak kolam ini ( hati) akan sentiasa di penuhi dengan syaitan".

Bila pikir2 balik mmg betul,bayangkan je la bila umah kita ada kolam tapi x ada air atau x penuh ngan air.Apa akan jadi?? Mesti kering kontang berkerak begitu ajer.Silap2 kolam yang x penuh air tu jadi tempat membiak nyamuk aedess.Kolam kering tadi mungkin jadi tempat kucing buang t*ik.Betul tak??

EMmm...pikir2 kan samada hati kite yang ibarat kolam ni ada air penuh ke ,separuh air ke atau x ada air langsung.Wallahuallam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

knv said...

yep betul tu. mulakan hari dengan fikirkan yang positif sahaja, insyallah kita akan dapat yang positif tu. Life is too short to waste it away on negative thoughts!

Naddiea said...

sis ana,
mmg betul kite akan dapat benda2 yg positif je bila kita pikir positif.buat pening kepala je pikir benda2 negatif ni.