Cabaran menjadi ibu bapa pada zaman sekarang..

Cabaran # 1: Teknologi yang semakin moden pada zaman sekarang cukup membuatkan mama kecut perut dengan apa yang yg akan ada pada zaman akan datang..Contoh handphone yang semakin canggih.Anak2 akan teruja untuk ada setiap seorang.Ilmu yang akan diperoleh??Tak taula...Dijauhkan anak2 daripada terdedah dengan ilmu2 yang tidak sepatutnya.Amin..

Cabaran # 2:Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.Sekarang dimana2 sahaja berita tentang pergaulan yang maha dashyat antara bukan muhrim bersepah2 di dlm akhbar.ALLAH swt saja la yang tau betapa runsing dan risau hati ni bile membaca berita2 yang macam itu.Ditambah pula dengan kes2 yang berlaku di depan mata mama sendiri.Di kalangan pelajar kolej sudah ada yang menjadi OTAI dalam perkara yang tidak sepatutnya mereka ketahui.Cerita dalam kain menjadi kebanggaan remaja sekarang.Paling menyedihkan...remaja2 melayu dan islam.

Cabaran # 3: Kemudahan untuik mendapat bahan2 yang merosakkan diri seperti rokok,dadah & arak.Sangat menakutkan bile dipikir2kan apa akan terjadi dimasa akan datang.Sekarang ni pun bersepah di tepi2 jalan,bas stand dan yang paling menakutkan di padang2 permainan.Apa akan jadi kalo anak2 kita melihat senario yang jelik itu di kawasan taman permainan??

Cabaran2 lain ada lagi.tapi mama malas nak pikir sebab sakit kepala memikirkan anak2 orang lain yang bermasalah.Bukan disuruh sesiapa.Tapi sebagai seorang manusia yang normal,kita tak akan melepas pandang perkara2 yang seumpama itu.Perkara yang mama maksudkan tadi ialah di cabaran # 2.

Remaja2 zaman sekarang nampaknya mudah melupakan jasa ibu bapa.Value yang sepatutnya disimpan untuk yang HAK juga dijaja dengan mudah.Tak dapat nak dibayangkan wajah tua ibu ayah jika mereka mendapat tahu apa yang anak mereka buat selama berjauhan dari keluarga.Mencari ilmukah atau "memberi" ilmu kepada kawan2 yang naif.Mama hampir luruh jantung bile mendengar kisah2 seperti ini.Sangat tidak sepatutnya dilakukan oleh manusia yang pada perkiraan mama adalah manusia yang patut baru nak belajar memandu.Bukan "memandu" atau "menunggang" manusia okay.Sedih sangat bile benda2 ni berlaku di depan mama sendiri.Sorry kalo ada yang tersinggung dengan kata2 mama ni.

Tolonglah remaja2 zaman sekarang..Anda tak tahu apa yang akan anda jumpa dimasa akan datang.Tolong la jaga value diri anda.Manusia tidak perfect..anda tidak akan menjadi manusia sempurna tapi sekurang-kurangnya letakkan sedikit nilai pada diri anda supaya anda tidak dipandang sebagai sampah oleh sesiapa....

Nota Kaki...ini adalah luahan hati mama yang sangat takut dengan cabaran akan datang dalam membesarkan anak2.Semoga ALLAH swt memberi kekuatan hati dan diri dalam mengharungi cabaran2 ini.Semoga anak-anakku..zuriat-zuriatku,lelaki dan perempuan dilindungi ALLAH swt dunia dan akhirat..Amin.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

7 comments:

fazemy said...

Salam..betul.byk cabaran nk besarkan anak zaman skrg. dunia terlalu terdedah dgn gejala sosial..jenayah sana sini..kdg kita dh didik sebaik mungkin dirumah..tp pengaruh rakan lg kuat.

MariaFaizal said...

Dik,
All we can do is to guide & to prepare our children with education (life & on paper) and never stop praying for their happiness here & hereafter.

That's our never ending obligation.

To love them unconditionally, always...

I know how you feel. And, to add salt to the wound - there are so many 'monsters' nowadays roaming freely (eg late Nurin Jazlin's killer) who'd harm innocent & naive children . Trust me, I have sleepless nights sometimes when there were newflashes about children abducted/killed & so on..

Do take care & kisses for your babies.

Naddiea said...

Fazemy - betul tu tp itula hakikat yang kite kene hadapi.Menjadi parent zaman sekarang dh cukup memeritkan dengan segala bagai informasi yang tiada sempadan.20 tahun akan datang???Nauzubillah....Semoga ALLAH menlindungi anak2 kita.Insyaallah..

Kak Maria,
This is what happening around us.Sangat takut bile org2 JAHAT yang masih belum dapat ditangkap.Education and pray are the most important things to be done.The rest let us leave it to ALLAH swt to protect our offsprings.
Kak,apa yang buat nadia sedih bile kita tau sapa pelaku2 yang membuat segala kemaksiatan kat sini(refer cabaran #2).They are still young n precious to the parent.I hate this kind of situation and hope they wont be my student ever.

Diamilikku said...

nadd..aku rasa ajaran mak ayah kita adalah yang terbaik..follow jer apa yang diorang didik kita dulu..n sesuaikan dengan keadaan semasa...aku pun takut jugak sebenarnya..tapi kita kena yakin dan kuat semangat..sama2 kita doa moga allah SWT lindung keluarga dan zuriat kita dari perkara2 yang tak baik..walaupun duk di Perlis tapi aku tetap takut

Naddiea said...

sone,mmg betul the best education was from our parent.dok kat mana2 pun sama ja skrg ni sone.x kira la dok kawasan bandar atau tak.
aku rasa nanti masa depan bila kita nk menjodohkan anak2 pun kene hati2 sbb kita x tau mcm mana bakal menantu kita punya perangai.bak kata kawan aku,elok la ditunangkan anak2 dr masa kecik2 sbb kita tau sapa parent bakal2 menantu kita kelak.cewah..dh rupe zaman dulu2 dh pulak.hihiih...

tp bile dipikir2 balik bagus jugak.tp kesian la anak2.x boleh buat pilihan.emmm....

Tok Li said...

Bila fikir2 balik... it all goes back to basics.

Ajaran agama dah semestinya of prime importance PLUS awareness about this modern days negative influences into our daily lives.

Adat & budaya yg baik dipraktiskan, yang tak elok ditinggalkan.

Naddiea said...

tok li,thanks for dropping by..

betul cakap tok li tu.religion plus awareness must be tally n done at the same time.both are importance since all the bad influences are everywhere..